Fidia Farmaceutici: în 2024 veniturile au depășit 500 de milioane euro, în creștere cu peste 10% pentru al cincilea an consecutiv
- Cifră de afaceri 2024 de 510,1 milioane de euro (+10,1% an/an)
- EBITDA consolidat de 97,5 milioane de euro (+7,9% an/an)
- Creștere pe piața italiană de 10,9% an/an
- Printre zonele geografice internaționale cu cea mai rapidă creștere se numără Statele Unite (+14,6%), Europa (+13,6% a/a) și țările MENA (+13,7% an/an)
- Au fost investite 29,3 milioane în R&D
- Au fost înregistrate 5 brevete în Italia și 94 în străinătate
Anul 2024 a marcat pentru Fidia Farmaceutici – lider mondial în cercetarea, dezvoltarea, producția și comercializarea de produse inovatoare, în special pe bază de acid hialuronic și derivații săi – o etapă decisivă în dezvoltarea sa, fiind obținute rezultate remarcabile și declanșate noi faze de dezvoltare.
Fidia închide anul cu o cifră de afaceri de 510,1 milioane de euro (+10,1% față de 2023), din care veniturile din vânzarea de produse și servicii s-au ridicat la 503,3 milioane de euro, realizare care a fost posibilă și datorită unui plan de achiziții specifice, ghidat de o viziune strategică pe termen lung. EBITDA consolidat a crescut cu 7,9% față de 2023, ajungând la 97,5 milioane de euro.
Rezultatele confirmă încă o dată o tendință puternică de dezvoltare a Grupului, atât la nivel național cât și internațional: în perioada 2019-2024 Fidia a înregistrat o creștere constantă a cifrei de afaceri, de la 312 milioane de euro în 2019 la 510 milioane de euro în 2024, cu un CAGR de 10,3%.
Investițiile în imobilizări corporale și necorporale s-au ridicat la aproximativ 210 milioane.
În cursul anului 2024 a fost finalizată cea mai mare achiziție încheiată vreodată: Fidia a achiziționat de la Sanofi – un grup farmaceutic de vârf la nivel internațional – drepturile de producție și comercializare pentru un set de produse specifice domeniului ginecologiei, distribuite în peste 34 de țări, cu un accent deosebit pe țările MENA (în special Egipt, Turcia și Arabia Saudită), Asia (în special Filipine) și Europa. Strategia de extindere geografică și de diversificare a portofoliului de produse de bază, din care provine această operațiune, face parte dintr-un proces orientat spre construirea unui model de creștere solid și durabil și permite companiei Fidia să își sporească dezvoltarea pe piață, consolidând în același timp stabilitatea companiei și capacitatea sa de a face față noilor provocări concurențiale.
Tot în 2024 Fidia a finalizat achiziția a 100% din Sanifarma, o companie italiană activă în distribuția lentilelor de contact, picăturilor pentru ochi, suplimentelor alimentare și altele. Compania este activă nu numai în farmacii, ci și prin distribuția organizată pe scară largă și online, incluzând mărci lider de piață precum Contacta® și Correct®.
În același timp a fost semnat un acord comercial strategic cu multinaționala Novartis, lider în dezvoltarea de medicamente inovatoare, pentru distribuirea, începând cu luna martie 2024, a 6 medicamente oftalmice speciale pentru tratamentul glaucomului, o afecțiune oculară care deteriorează iremediabil nervul optic și determină o reducere progresivă a câmpului vizual putând provoca, în lipsa tratamentului, orbirea completă.
Zone geografice
În condițiile reducerii puterii de cumpărare a medicamentelor plătite integral de către cetățean și a unui impact negativ asupra stocurilor din lanțul de distribuție, Fidia a implementat strategii care i-au permis să înregistreze o creștere mai mare de 11% față de cea a pieței
Activitatea din Italia reprezintă 51,8% din cifra de afaceri (260,4 milioane de euro), cu o creștere de +10,9% față de 2023.
În toate zonele geografice principale dezvoltarea a fost semnificativă, piața europeană înregistrând o creștere semnificativă, de +13,6% (120,4 milioane de euro), în timp ce țările MENA au înregistrat o creștere de +13,7% (24,6 milioane de euro). În SUA, cu o creștere de +14,6% (62,3 milioane de euro), tendința pozitivă a fost susținută de performanța deosebită a produselor Joint Care și de soluțiile inovatoare în domeniul medicinei regenerative.
Domenii terapeutice
Aproape toate domeniile terapeutice au înregistrat o creștere de două cifre, în special Eye Care și Specialty Care, inclusiv datorită achizițiilor de noi portofolii de produse și operațiunilor extraordinare. Performanțe bune au fost obținute și în medicina regenerativă, un domeniu cu un mare potențial de creștere.
Cercetare și dezvoltare
În cursul anului 2024 au fost înregistrate 5 brevete în Italia și 94 în străinătate (inclusiv ratificări ale brevetelor europene), ajungându-se la un patrimoniu global de brevete al companiei de aproximativ 1446 de brevete, dintre care aproximativ 1231 se concentrează pe producția, utilizarea terapeutică și compozițiile farmaceutice pe bază de acid hialuronic.
În cursul anului s-a investit o cifră totală de 29,3 milioane de euro în cercetare și dezvoltare, cu 3 milioane de euro mai mult față de anul anterior (+12% an/an).
În domeniul R&D Grupul și-a concentrat activitățile în principal pe dezvoltarea de procese și tehnologii bazate pe acidul hialuronic și derivații săi, precum și pe caracterizarea lor chimico-fizică și biologică, cu accent pe domeniile de business tradiționale (în special joint care, skin care și aesthetic care).
Totodată a continuat dezvoltarea proiectelor Oncofid-P pentru tratamentul cancerului de vezică urinară, a proiectului Colagenază pentru tratamentul contracturii Dupuytren și al bolii Peyronie, precum și a altor proiecte pentru tratamentul artritei reumatoide și al osteoartritei.
Resurse umane
În cursul anului forța de muncă a grupului a ajuns la 1625 de angajați (dintre care 1231 în Italia și 394 în străinătate), în creștere cu 5% (154 de angajați în Italia și 134 în restul lumii).
În 2024 inițiativele care vizează schimbarea organizațională au continuat la nivel global, punându-se accentul pe valorile corporative și pe aspectele legate de diversitate, echitate și incluziune – cu confirmarea reînnoită a certificării privind egalitatea de gen -, consolidarea vocației internaționale a Grupului prin armonizarea a numeroase procese și punerea în aplicare a măsurilor de sensibilizare și diseminare privind aspectele DE&I.
„Suntem deosebit de mândri că urmărim în continuare o cale de dezvoltare solidă și susținută, atât la nivel național cât și internațional, în ciuda unui context macroeconomic complex și incert”, a comentat Carlo Pizzocaro, Președinte și CEO al Fidia Farmaceutici. „Aceste realizări sunt rezultatul unei strategii coerente, al unui angajament neclintit față de inovare și al capacității extraordinare a echipei de a face față provocărilor globale. Această cale, începută de tatăl meu, Francesco Pizzocaro, în anii 1990, cu viziune și determinare, continuă astăzi cu același angajament față de excelență, consolidând reziliența și competitivitatea Grupului nostru și stabilind o direcție clară pentru viitor.”